Протидія булінгу

Інші джерела:

Департамент освіти та науки Києва

Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо протидії булінгу (цькуванню)”


План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти на 2021-2022 н.р.


Стоп Насильство. Життя без насильства.

Домашнє насильство – це злочин.

Зупини домашнє насильство. Ваші дії у разі вчинення домашнього насильства. 

Суб’єкти з надання допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства.

Алгоритм дій. Схема взаємодії субєктів у разі виявлення закладом освіти факту домашнього насильства.

Інформація про відділи сімейної політики Служб у справах дітей та сім’ї районних в місті Києві державних адміністрацій відповідальні за запобігання та протидію домашньому насильству.



Процедура подання  (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування)

1.     Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити директора навчального закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

2.     На ім’я директора закладу пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок боулінгу (цькування).

3.     Директор закладу видає наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання.

4.     До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник навчального закладу та інші зацікавлені особи.

5.     Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

1.Директор закладу має розглянути звернення у встановленому порядку.

2.Директор закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.

3.Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

4.Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Примірний зразок заяви

                                                                                                                                          Директору

                                                                                                                           СШ №197 ім. Дмитра Луценка

                                                                                                                           __________________________________

                                                                                                                        (прізвище, ім’я, по батькові заявника)

                                                                                                                              __________________________________

                                                                                                                                     (адреса проживання)

                                                                                                                               __________________________________

                                                                                                                                  (контактний телефон)

 

ЗАЯВА

Зміст заяви викладається довільно.

В заяві повідомляється про випадки булінгу (цькування), а саме обставини, місце, час та яким чином здійснювався булінг (цькування).

Вказується відомості про потерпілого (жертви булінгу), кривдника (булера), спостерігачів (за наявності).

__________                                                                                          __________

(дата)                                                                                                          (підпис)

Реагування на доведені випадки булінгу

  1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварку, тобто відповідні дії носять систематичний характер, керівник закладу:

— повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальнаполіція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

— забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).

  1. Заходи здійснює соціальний педагог у взаємодії з практичним психологом закладу освіти та затверджуються керівником закладу.
  2. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психолога і соціального педагога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 1734 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:

«Стаття 1734. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу.

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Уповноважена особа з питань протидії булінгу (цькуванню) —

заступник директора з виховної роботи

 Заболотна Валентина Володимирівна

тел. 0973001274


БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ

  • Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА»:

0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)

З’явилася в Україні з початку 2013 року. Консультують компетентні в дитячих питаннях психологи, юристи та соціальні працівники. Тут маленькі українці знайдуть підтримку та пораду стосовно своїх проблем. Батьки, вчителі та вихователі матимуть змогу оперативно отримати індивідуальну консультацію стосовно порушень прав дітей. Дзвінки на лінію – безкоштовні як зі стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних усіх операторів.

  • Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога):

0-800-500-335 та 116-123 (безкоштовно з міських телефонів), 386 – для абонентів Київстар, Водафон  — 0-800-500-225 та 116-111

На Національній «гарячій лінії» з попередження домашнього насильства можна отримати:

— інформаційні консультації (інформація про організації та установи, до яких можна звернутися у конкретній ситуації, перелік документів, які необхідно підготувати для звернення та інше);

— психологічні консультації (поради та підтримку психолога анонімно у телефонному режимі);

— правову допомогу (консультації та рекомендації юристів щодо конкретної ситуації, поради стосовно правильного складання необхідних документів тощо).

  • Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба:

(044) 255 64 50, (044) 255 76 75

  • Єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги:

Зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів), можна отримати такі послуги:

 безоплатну правову допомогу дітям, які перебувають у складних життєвих обставинах;

— правові консультації;

— роз’яснення з питань отримання безоплатної правової допомоги; 

— інформацію про гарячі телефонні лінії з питань надання соціальних послуг та захисту прав людини, та установи, які опікуються відповідними питаннями;

— зв’язатися з усіма центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги; отримати інформацію про їх місцезнаходження, контактні номери телефонів, інші засоби зв’язку.

Чому булять?

Причепитись і висміювати можна будь-кого з різних причин: руде волосся, ластовиння, занадто високий або занадто низький зріст, вага тіла, особлива форма голови, носа, очей, рота, національність, фізичні обмеження. Успіхи у навчанні, матеріальні можливості та навіть особливості характеру можуть стати основою для булінгу. Крім того, жертвою булінгу може стати також той, кому складно спілкуватися з однолітками, хто поводиться відлюдкувато чи, навпаки, провокативно.

  1. Вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії. Діти, які булять, не надто переймаються почуттями тих, кого вони ображають.
  2. Вважають, що дорослі не будуть звертати на це уваги.
  3. Вважають, що хтось заслуговує на таке ставлення. Або так себе заспокоюють.
  4. Вважають, що така поведінка є нормою
  5. Самі зазнали булінгу.
  6. Хочуть відчути силу та вплив. Прагнуть уваги та лідерства у групі.
  7. Інколи — через почуття самотності і невпевненості.

Що робити, якщо тебе булять?

Немає універсального та швидкого рішення, проте є п’ять кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.Якщо ти у ситуації булінгу:

  1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам, другу або подрузі, вчителю, психологу, тренеру або навіть друзям своїх батьків.
  2. Не бійся просити про допомогу — вона тобі необхідна.
  3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи ображати тебе. Така поведінка не прийнятна.
  4. Якщо трапилась будь-яка небезпечна для тебе ситуація, звертайся за допомогою до адміністрації школи, вчителів, старших учнів, батьків.
  5. Проконсультуйся зі шкільним психологом, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.

 

Що робити якщо ти бачиш, як булять іншого?

Діти, які піддаються булінгу в школі, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикидаються хворими. Стають замкнутими, втрачають смак до життя і перестають вчитися. Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого, і хочеш йому допомогти:

  1. Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити.
  2. Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч.
  3. Якщо тобі пропонують приєднатися до булінгу або дивитися на те, що відбувається, рішуче відмовляйся.
  4. Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки. Порадь звернутися по допомогу до дорослих, яким ви довіряєте.

Якщо ти поводишся як той, хто булить…

Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить:

  1. Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще.
  2. Дорослі дійсно переймаються тим, що відбувається. Навіть, якщо здається, що це не так.
  3. Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш?
  4. Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині.

Викресли булінг зі свого життя!

Як протистояти булінгу: поради від Ніка Вуйчича

Важливі поради для кожного: 

  • Маєте усвідомити, хто ви насправді. Упевнити вас у протилежному не зможе ніхто.
  • Візьміть на себе відповідальність за свою поведінку та щастя. Інші не мають влади над цим.
  • Вибудуйте таку систему цінностей, яку ніхто не зможе розхитати.
  • Створіть внутрішню зону безпеки й черпайте в потрібний момент силу й розраду саме звідти.
  • У вас є дуже близька людина, якій ви довіряєте? Чудово. Створіть із цією близькою по духу людиною міцний і надійний зв’язок, який допоможе побороти цькування.
  • Навчіться відстежувати свої емоційні реакції та контролювати їх.
  • Використовуйте можливість вчитися на гіркому досвіді – своєму та інших людей – і ставайте завдяки цьому сильнішим, мудрішим, впевненішим. Так ви здолаєте будь-яку перешкоду та зможете продуктивно вирішувати інші життєві проблеми.
  • Виробіть захисну стратегію боротьби з “хижаками-переслідувачами” будь-якого штибу.
  • Будьте співчутливими, щоб серце вміло відчувати біль інших та за необхідності допомагати їм боротись із жорстокістю.